Podstawowym dokumentem na Uniwersytecie Szczecińskim pozwalającym pracownikom zapoznać się z zagrożeniami na poszczególnych stanowiskach pracy jest ocena ryzyka zawodowego.
Kodeks pracy (art. 226) nakłada na Pracodawcę obowiązki związane z ryzykiem zawodowym, a mianowicie:
- obowiązek oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą oraz obowiązek stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko,
- obowiązek informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się
z wykonywaną pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.
Kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej US ma obowiązek zapoznać z dokumentacją ryzyka zawodowego nowo zatrudnionych pracowników podczas szkolenia wstępnego – instruktażu stanowiskowego, a także pracowników którzy zostali przeniesieni na inne stanowisko pracy.
Zgodnie z Zarządzeniem nr 45/2022 Rektora US z dnia 15.04.2022 r., ocenę ryzyka zawodowego przeprowadza lub aktualizuje się w przypadku:
- tworzenia nowych stanowisk pracy,
- wprowadzania zmian na stanowiskach pracy, w szczególności mających znaczenie dla zdrowia pracowników w miejscu pracy lub procesów technologicznych
i organizacyjnych, - zaistnienia zmian obowiązujących przepisów i wymagań, odnoszących się
do ocenianych stanowisk pracy, - wykonania pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy o ile ich wyniki zasadniczo różnią się od poprzednich lub są wykonywane po raz pierwszy.
Materiałem pomocniczym do opracowania oceny ryzyka zawodowego dla poszczególnych stanowisk pracy jest lista identyfikacji zagrożeń.